عبارت را در

بر عيادت چه بيماراني تأكيد شده است؟

رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

لِلمُؤمِنِ عَلَى المُؤمِنِ سَبعَةُ حُقوقٍ واجِبَةٍ مِنَ اللّه‏ِ عز و جل عَلَيهِ : . . . وأن يَعودَهُ في مَرَضِهِ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

مؤمن بر مؤمن ، هفت حق دارد كه خداوند عز و جل ، آنها را بر او واجب ساخته است : ... و يكى آن كه او را در بيمارى‏اش عيادت كند.

------------------------------------------------------

رسول الله صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

حَقُّ المُسلِمِ عَلَى المُسلِمِ خَمسٌ : رَدُّ السَّلامِ ، وعِيادَةُ المَريضِ و . . . .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

حقّ مسلمان بر مسلمان ، پنج چيز است: پاسخ دادن سلام ، عيادت بيمار و... .

------------------------------------------------------

رسول الله صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

يُعَيِّرُ اللّه‏ُ عز و جل عَبداً مِن عِبادِهِ يَومَ القِيامَةِ فَيقَولُ : عَبدي ما مَنَعَكَ إذ مَرِضتُ أن تَعودَنى؟
فَيقَولُ : سُبحانَكَ ! أنتَ رَبُّ العِبادِ لا تَألَمُ ولا تَمرَضُ .
فَيَقولُ : مَرِضَ أخوكَ المُؤمِنُ فَلَم تَعُدهُ ، وَعِزَّتي وجَلالي لَو عُدتَهُ لَوَجَدتَني عِندَهُ ، ثُمَّ لَتَكَلَّفتُ بِحَوائِجِكَ فَقَضَيتُها لَكَ ، وذلِكَ مِن كَرامَةِ عَبدِيَ المُؤمِنِ ، وأنَا الرَّحمنُ الرَّحيمُ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

خداوند عز و جل ، در روز قيامت ، بنده‏اى از بندگان خويش را نكوهش مى‏كند و مى‏گويد: «بنده من! چه چيز تو را از اين ، باز داشت كه چون بيمار شدم ، عيادتم كنى؟».
بنده مى‏گويد: سبحان اللّه‏! تو پروردگارِ بندگانى كه نه دردى بر تو عارض مى‏شود و نه بيمار مى‏شوى.
خداوند مى‏گويد: «برادر مؤمنت ، بيمار شد و او را عيادت نكردى. به عزّت و جلالم سوگند ، اگر او را عيادت كرده بودى ، مرا نزد او مى‏يافتى و پس از آن ، خود ، عهده‏دار حاجت‏هايت مى‏شدم و آنها را برايت بر مى‏آوردم؛ و اين همه از كرامت بنده مؤمن من است و من ، خداى بخشاينده مهربانم».

------------------------------------------------------

عنه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم عن اللّه‏ عز و جل - فِي الحَديثِ القُدسِيِّ - :

مَرِضتُ فَلَم يَعُدنِي ابنُ آدَمَ ، وظَمِئتُ فَلَم يَسقِنِي ابنُ آدَمَ .
فَقُلتُ : أتَمرَضُ يا رَبِّ؟ !
قالَ : يَمرَضُ العَبدُ مِن عِبادي مِمَّن فِي الأَرضِ فَلا يُعادُ ؛ فَلَو عادَهُ كانَ ما يَعودُهُ لي ، ويَظمَأُ فِي الأَرضِ فَلا يُسقى ؛ فَلَو سُقِيَ كانَ ما سَقاهُ لي .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم

- در گفتگو با خداوند (در حديث قدسى) -: خداوند فرمود: «اى آدمى‏زاده! بيمار شدم و مرا عيادت نكردى. اى آدمى‏زاده! تشنه شدم و سيرابم نساختى؟» .
گفتم: پروردگارا! آيا تو بيمار مى‏شوى؟!
فرمود: «بنده‏اى از بندگانم از همه آنها كه بر روى زمين‏اند ، بيمار مى‏شود و او را عيادت نمى‏كنند. اگر كسى او را عيادت مى‏كرد ، عيادتش براى من مى‏بود؛ و بنده‏ام در زمين تشنه مى‏شود و او را آبى نمى‏دهند. اگر كسى او را آبى مى‏رسانْد ، آب دادنِ به او [همانند] آب دادنِ به من بود».

------------------------------------------------------

رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

عِيادَةُ بَني هاشِمٍ فَريضَةٌ ، وزِيارَتُهُم سُنَّةٌ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

عيادت بنى هاشم ، واجب است و زيارت آنان ، مستحب.

------------------------------------------------------

الإمام عليّ عليه‏السلام

- مِن وَصِيَّتِهِ لاِبنِهِ الحَسَنِ عليه‏السلام: أكرِم عَشيرَتَكَ ؛ فَإِنَّهُم جَناحُكَ الَّذيِ بِه تَطيرُ . . . وعُد سَقيمَهُم .

امام على عليه‏السلام

- در توصيه‏هاى ايشان به فرزندش امام حسن عليه‏السلام: خاندانت را گرامى بدار ، كه آنان ، بال و پَر تو اند كه با آنها پرواز مى‏كنى... و به عيادت بيمارانشان برو.

------------------------------------------------------

رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم

- لِأَبي ذَرٍّ: جالِسِ المَساكينَ ، وعُدهُم إذا مَرِضوا .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم

- خطاب به ابوذر -: با بينوايان ، همنشين شو و چون بيمار شوند ، عيادتشان كن.