عبارت را در

چرا وجود حاكم و حكومت ضروري است؟

عنه عليه‏السلام :

لاَبُدّ لِلنَّاسِ مِنْ أمِيرٍ بَرٍّ أوْ فَاجِرٍ ، يَعْمَلُ فِي إمْرَتِهِ المُؤْمِنُ وَيَسْتَمْتِعُ فِيهَا الكَافِرُ ، وَيُبَلِّغُ اللّه‏ُ فِيهَا الأجَلَ ، ويُجْمَعُ بِهِ الفَيْءُ ، وَيُقَاتَلُ بهِ‏العَدُوُّ ، وَتَأمَنُ بِهِ السُّبُلُ ، وَيُؤْخَذُ بِهِ لِلضّعِيفِ مِنَ‏القَوِيِّ ، حَتّى يَسْتَرِيحَ بَرٌّ وَيُسْتَراحَ مِنْ فَاجِرٍ .

امام على عليه‏السلام :

مــردم را ناچار فرمانروايى بايد ؛ نيكوكار يا تبهكار ؛ زيرا در حكومت او فرد با ايمان كار خويش (اطاعت خدا) مى‏كند و كافر بهره خويش مى‏برد و خداوند با وجود حكومت هركس را به اجل مقدّر مى‏رساند و به وسيله او مالياتها جمع‏آورى مى‏شود و با دشمن جنگيده مى‏شود و راهها ايمن مى‏گردد و حقّ ناتوان از زورمند ستانده مى‏شود و نيكوكار آسايش مى‏بيند و از تبهكار در امان مى‏مانند .

------------------------------------------------------

عنه عليه‏السلام :

أسَدٌ حَطُومٌ خَيْرٌ مِنْ سُلْطَانٍ ظَلُومٍ ، وَسُلْطانٌ ظَلُومٌ خَيرٌ مِنْ فِتَنٍ تَدُوم .

امام على عليه‏السلام :

شير درنـده بهتر اسـت از فرمانرواى ستمگر و فرمانرواى ستمگر بهتر است از فتنه‏هاى دير پاى .

------------------------------------------------------

أبو البختريّ :

دَخَل رَجُلٌ المَسْجِدَ فَقَالَ : لاَ حُكْمَ إلاّ للّه‏ِِ ،ثُمَّ قَالَ آخَرُ : لاَ حُكْمَ إلاّ للّه‏ِِ ،فَقَالَ عَلِيٌّ : لاَ حُكْمَ إلاّ للّه‏ِِ «إنَّ وَعْدَ اللّه حَقٌّ وَلاَ يَسْتَخِفَنَّكَ الّذِينَ لا يُوقِنُونَ» ، فَمَا تَدْرُونَ مَا يَقُولُ هؤلاَءِ ، يَقُولُونَ : لاَ إمَارَةَ . أيُّهَا النَّاسُ ،إنَّهُ لاَ يُصْلِحُكُمْ إلاَّ أمِيرٌ بَرٌّ أوْ فَاجِرٌ . قَالُوا : هذَا البَرُّ فَقَدْ عَرَفْنَاهُ ، فَمَا بَالُ الفَاجِرِ ؟ فَقَالَ : يَعْمَلُ المُؤْمِنُ ، وَيَمْلَأُ لِلْفَاجِرِ ، ويُبَلِّغُ اللّه‏ُ الأجَلَ ، وَتَأمَنُ سُبُلُكُمْ ، وَتَقُومُ أسْواقُكُمْ ، وَيُجْبى فَيْئُكُمْ ، وَيُجَاهَدُ عَدُوُّكُمْ ، ويُؤخَذُ لِلضَّعِيفِ مِنَ الشَّدِيدِ مِنْكُم .

ابو البخترى :

مردى‏وارد مسجدشد و گفت: حُكم جز از آنِ خدا نباشد . ديگرى نيز گفت : حُكم جز خدا را نشايد . در اين هنگام على عليه‏ السلام فرمود : (البته) حكم جز از آنِ خدا نيست «همانا وعده خدا راست است . مبادا آنان كه به يقين نرسيده‏اند تو را سبكسر گردانند» شما نمى‏دانيد اينها چه مى‏گويند ، مى‏گويند : وجود حكومت لازم نيست . اى مردم ! (وضع) شما را درست و اصلاح نكند مگر فرمانروا ؛ نيك باشد يا تبهكار . گفتند : سخن تو درباره فرمانرواى نيكو كردار ، درست ، امّا تبهكار چگونه ؟فرمود : مؤمن به كار خود مى‏پردازد و نابكار بر خوردار مى‏شود ، خداوند اجل مقدّر را مى‏رساند ، راههايتان امن مى‏شود ، بازارهايتان رونق مى‏گيرد ، خراجهايتان گردآورى مى‏شود ، با دشمنتان پيكار مى‏شود و حقّ ناتوان از زورمند گرفته مى‏گردد .