عبارت را در

تفسیر یقین چیست؟

جَبرئيلُ عليه‏السلام

وقَد جاءَ إلَى النَّبيِّ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم:يا رسولَ اللّه ، إنّ اللّه‏َ تباركَ وتعالى أرسَلَني إلَيكَ بِهَديَّةٍ لَم يُعطِها أحَدا قَبلَكَ . قالَ رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم : قلتُ : وماهِي ؟ قالَ : الصَّبرُ وأحسَنُ مِنهُ إلى أن قالَ قلتُ : فما تَفسيرُ اليَقينِ ؟ قالَ : المُوقِنُ يَعمَلُ للّه‏ كأنّهُ يَراهُ ، فإن لَم يَكُن يَرى اللّه‏َ فإنّ اللّه‏َ يَراهُ ، وأن يَعلَمَ يَقينا أنَّ ما أصابَهُ لَم يَكُن لِيُخطِئَهُ ، وأنَّ ما أخطأهُ لَم يَكُن لِيُصيبَهُ ، وهذا كُلُّهُ أغصانُ التَّوكُّلِ ومَدرَجَهُ الزُّهدِ .

بحار الأنوار : جبرئيل عليه‏السلام

- نزد پيامبر صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم آمد و عرض كرد- : اى رسول خدا ! خداوند تبارك و تعالى مرا با هديّه‏اى به سوى تو فرستاده كه پيش از تو آن را به هيچ كس نداده‏است . رسول خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّمفرمود : آن هديّه چيست ؟ جبرئيل گفت : صبر و بهتر از آن ... رسول خدا فرمود : گفتم : (بگو) تفسير يقين چيست ؟ گفت : شخصى كه يقين دارد ، براى خدا چنان كار مى‏كند كه گويى او را مى‏بيند ؛ زيرا اگر او ، خدا را نمى‏بيند ، خدا كه او را مى‏بيند . و اين كه به يقين مى‏داند كه آنچه به او رسيده ، امكان نداشت كه نرسد و آنچه به او نرسيده ، امكان نداشت كه برسد . همه اينها شاخه‏هاى توكّل و نردبان زهدند .