عبارت را در

چرا نماز شرابخوار تا چهل روز قبول نمي شود؟

الكافي عن الحسين بن خالد :

قُلتُ لِأَبِي الحَسَنِ عليه‏السلام : إنّا رُوّينا عَنِ النَّبِيِّ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم أنَّهُ قالَ : مَن شَرِبَ الخَمرَ لَم تُحتَسَب لَهُ صَلاتُهُ أربَعينَ يَوماً .
قالَ : فَقالَ : صَدَقوا .
قُلتُ : وكَيفَ لا تُحتَسَبُ صَلاتُهُ أربَعينَ صَباحاً لا أقَلَّ مِن ذلِكَ ولا أكثَرَ؟
فَقالَ : إنَّ اللّه‏َ عز و جل قَدَّرَ خَلقَ الإِنسانِ فَصَيَّرَهُ نُطفَةً أربَعينَ يَوماً ، ثُمَّ نَقَلَها فَصَيَّرَها عَلَقَةً أربَعينَ يَوماً ، ثُمَّ نَقَلَها فَصَيَّرَها مُضغَةً أربَعينَ يَوماً . فَهُوَ إذا شَرِبَ الخَمرَ بَقِيَت في مُشاشِهِ أربَعينَ يَوماً عَلى قَدرِ انتِقالِ خِلقَتِهِ .
قالَ : ثُمَّ قالَ عليه‏السلام : وكَذلِكَ جَميعُ غِذائِهِ ، أكلِهِ وشُربِهِ يَبقى في مُشاشِهِ أربَعينَ يَوماً .

الكافى

- به نقل از حسين بن خالد: به امام كاظم عليه‏السلام گفتم : از پيامبر صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم برايمان روايت شده كه فرموده است : «هر كس شراب بخورد ، تا چهل روز ، نماز وى برايش حساب نمى‏شود» .
امام عليه‏السلام فرمود : «درست گفته‏اند» .
گفتم : چگونه تنها چهل روز براى وى نمازى حساب نمى‏شود ، نه كمتر از آن و نه بيشتر؟
فرمود : «خداوند عز و جل ، خلقتِ انسان را تقدير كرد . [در اين تقدير] چهل روز او را در حالت نطفه بداشت . سپس ، او را از اين حالت ، نقل داد و چهل روز عَلَقه گردانيد . سپس ديگر بار او را به حالى ديگر نقل داد و چهل روز مُضْغه بداشت . از اين رو ، اگر انسان شراب بخورد ، اين شراب ، چهل روز ، يعنى به اندازه روزهاى نقل خلقت وى [از مرحله‏اى به مرحله ديگر] در نرمه استخوان‏هاى وى مى‏مانَد» .
امام عليه‏السلام سپس فرمود : «و همه آنچه مى‏خورَد نيز چنين است : خوراك و نوشاب او به مدّت چهل روز در نرمه استخوان‏هايش مى‏مانَد» .