عبارت را در

تمثل برزخی غیبت چیست؟

الإمامُ الحسينُ عليه‏السلام لِرجُلٍ اغتابَ عِندَهُ رجُلاً :

يا هذا ، كُفَّ عنِ الغِيبةِ ؛ فإنّها إدامُ‏كِلابِ النارِ .

امام حسين عليه‏السلام

- به مردى كه در حضور ايشان از مردى غيبت كرد- : اى مرد ! دست از غيبت بردار ؛ زيرا غيبت نواله سگهاى دوزخ است .

------------------------------------------------------

عنه عليه‏السلام :

قالَ رَجُلٌ لعليِّ بنِ الحسينِ عليهماالسلام : إنَّ فُلانا يَنسُبُكَ إلى أ نّكَ ضالٌّ مُبتدِعٌ ! فقالَ لَهُ عليُّ بنُ الحسينِ عليهماالسلام : مارَعَيتَ حقَّ مُجالَسَةِ الرجُلِ حيثُ نَقَلتَ إلَينا حَديثَهُ ، ولا أدَّيتَ حَقِّي حيثُ أبلَغتَني عن أخي ما لَستُ أعلَمُهُ ! ... إيّاكَ والغِيبَةَ فإنّها إدامُ كِلابِ النارِ ، وَاعلَمْ أنّ مَن أكثَرَ مِن ذِكرِ عُيوبِ الناسِ شَهِدَ علَيهِ الإكثارُ أ نّهُ إنّما يَطلُبُها بقَدرِ ما فيهِ .

امام صادق عليه‏السلام :

مـردى بـه على بن حسين عليهماالسلام عرض كرد : فلانى به شما نسبت مى‏دهد كه گمراه و بدعتگذار هستى . على بن الحسين به او فرمود : حقّ همنشينى با آن مرد را پاس نداشتى ؛ زيرا سخن او را به ما منتقل كردى . حقّ مرا نيز به جا نياوردى زيرا از برادرم چيزى به من رساندى كه من آن را نمى‏دانستم ! ... از غيبت بپرهيز ، كه آن خورش سگهاى دوزخ است و بدان كسى كه از مردم زياد عيبگويى كند ، اين عيبگويى زياد بر اين نكته گواهى دهد كه او اين عيبها را به همان اندازه‏اى كه در خودش هست ، مى‏جويد (عيبگويى او از مردم نشان مى‏دهد كه آن عيبها در خود او نيز هست) .