عبارت را در

ادبِ گفتار

الكافي عن إبراهيم بن أبي البِلاد عمّن ذكره :

قالَ لُقمانُ عليه السلام لاِبنِهِ : يا بُنَيَّ ... مَن لا يَملِك لِسانَهُ يَندَم .

الكافى

ـ به نقل از ابراهيم بن ابى بلاد، از كسى ديگر كه اين مطلب را نقل كرده است ـ: لقمان به پسرش گفت: «پسرم! . . . هر كس مالك زبانش نباشد ، پشيمان مى‏شود».

------------------------------------------------------

الاختصاص عن الأوزاعيّ

ـ فيما قالَ لُقمانُ عليه السلام لاِبنِهِ ـ: يا بُنَيَّ ، مَن لا يَكُفَّ لِسانَهُ يَندَم .

الاختصاص

ـ به نقل از اوزاعى، درباره آنچه لقمان عليه السلام به پسرش گفت ـ: اى پسرم! هر كس زبانش را باز ندارد، پشيمان مى‏شود.

------------------------------------------------------

كتاب العقل وفضله عن وهب بن مُنَبِّه :

في حِكمَةِ لُقمانَ عليه السلام مَكتوبٌ أنَّهُ قالَ لاِبنِهِ : يا بُنَيَّ ، إنَّ اللِّسانَ هُوَ بابُ الحَسَدِ فَاحذَر أن يَخرُجَ مِن لِسانِكَ ما يُهلِكُ جَسَدَكَ ، ويُسخِطُ عَلَيكَ رَبَّكَ عَزَّ وجَلَّ .

كتاب العقل و فضله، ابن ابى الدنيا

ـ به نقل از وهب بن منبّه ـ: در حكمت لقمان ، مكتوب است كه به پسرش گفت: «اى پسرم! زبان در حسد است . مراقب باش تا از زبانت چيزى در نيايد كه تن را نابود و پروردگار عز و جل را بر تو خشمگين كند» .

------------------------------------------------------

إرشاد القلوب :

رُوِيَ أنَّ لُقمانَ رَأى داوُدَ عليه السلام يَعمَلُ الزَّرَدَ ، فَأَرادَ أن يَسأَلَهُ ثُمَّ سَكَتَ ، فَلَمّا لَبِسَها داوُدُ عليه السلام عَرَفَ لُقمانُ حالَها بِغَير سُؤالٍ .
وقالَ : مَن كَثُرَ كَلامُهُ كَثُرَ سَقَطُهُ ، ومَن كَثُرَ سَقَطُهُ كَثُرَ لَغوُهُ ، ومَن كَثُرَ لَغوُهُ كَثُرَ كَذِبُهُ ، ومَن كَثُرَ كَذِبُهُ كَثُرَت ذُنوبُهُ ، ومَن كَثُرَت ذُنوبُهُ فَالنّارُ أولى بِهِ ، وقَد حَجَبَ اللّه‏ُ اللِّسانَ بِأَربَعِ مَصاريعَ لِكَثرَةِ ضَرَرِهِ ؛ الشَّفَتانِ مِصراعانِ ، وَالأَسنانِ مِصراعانِ .

إرشاد القلوب :

روايت شده كه : لقمان ، داوود عليه السلام را ديد كه زره مى‏سازد. خواست از او سؤال كند [كه چيست]؛ ولى خاموش ماند تا وقتى كه داوود عليه السلام زره را پوشيد . لقمان ، وضعيت زره را بدون پرسش فهميد .
و لقمان عليه السلام گفت: «هر كس بسيار بگويد ، بسيار اشتباه مى‏كند و هر كس اشتباهش بسيار شود ، بيهوده‏گويى‏اش بسيار مى‏گردد و هر كس بسيار بيهوده‏گو باشد ، دروغش زياد مى‏شود و هر كس زياد دروغ گويد ، گناهانش بسيار مى‏گردد و هر كس گناهانش بسيار باشد ، سزاوار آتش جهنّم است. خداوند زبان را به خاطر زيانِ بسيارش، با چهار لنگه در ، باز داشته است: دو لب انسان ، دو لنگه و دندان‏هاى [بالا و پايين ]انسان نيز دو لنگه‏اند» .

------------------------------------------------------

إرشاد القلوب :

مِن وَصِيَّةِ لُقمانَ عليه السلام لاِبنِهِ ، قالَ : ... ولا تَقُل ما لَم تَعلَم .

إرشاد القلوب :

از سفارش لقمان عليه السلام به پسرش است كه گفت : « ... چيزى را كه نمى‏دانى، نگو».

------------------------------------------------------

حلية الأولياء عن كعب :

قالَ لُقمانُ عليه السلام لاِبنِهِ : يا بُنَيَّ ، كَن أخرَسَ عاقِلاً ، ولا تَكُن نَطوقا جاهِلاً ، ولَأَن يَسيلَ لُعابُكَ عَلى صَدرِكَ وأنتَ كافُّ اللِّسانِ عَمّا لا يَعنيكَ أجمَلُ بِكَ وأحسَنُ مِن أن تَجلِسَ إلى قَومٍ فَتَنطِقَ بِما لا يَعنيكَ .

حلية الاولياء

ـ به نقل از كعب ـ: لقمان به پسرش گفت: «پسرم! كم‏سخن باش تا عاقل باشى و پُر سخن نباش كه جاهل مى‏شوى. اگر آب دهانت بر سينه‏ات جارى شود (حرفت را بخورى) و زبان را از چيزى كه به تو مربوط نيست ، بازدارى، براى تو زيباتر و بهتر است از اين كه در ميان گروهى بنشينى و درباره چيزى كه به تو مربوط نيست ، سخن بگويى».

------------------------------------------------------

الإمام الصادق عليه السلام :

قالَ لُقمانُ لاِبنِهِ : يا بُنَيَّ ، إن كُنتَ زَعَمتَ أنَّ الكَلامَ مِن فِضَّةٍ ، فَإِنَّ السُّكوتَ مِن ذَهَبٍ .

امام صادق عليه السلام :

لقمان به پسرش گفت: «پسرم! اگر گمان كردى كه سخن، نقره است، پس [بدان كه ]سكوت، طلاست».

------------------------------------------------------

الزهد لابن حنبل عن سُفيان :

قالَ لُقمانُ لاِبنِهِ : يا بُنَيَّ ، ما نَدِمتُ عَلَى الصَّمتِ قَطُّ ، وإن كانَ الكَلامُ مِن فِضَّةٍ فَإِنَّ السُّكوتَ مِن ذَهَبٍ .

الزهد، ابن حنبل

ـ به نقل از سفيان ـ: لقمان به پسرش گفت: «پسرم! هرگز بر سكوتم پشيمان نمى‏گردم. اگر سخن از نقره باشد ، هر آينه، سكوت از طلاست».

------------------------------------------------------

حلية الأولياء عن إبراهيم بن أدهَمَ :

قالَ لُقمانُ لاِبنِهِ : يا بُنَيَّ ، إنَّ الرَّجُلَ لَيَتَكَلَّمُ حَتّى يُقالَ : أحمَقُ وما هُوَ بِأَحمَقَ ، وإنَّ الرَّجُلَ لَيَسكُتُ حَتّى يُقالَ لَهُ : حَليمٌ وما هُوَ بِحَليمٍ .

حلية الأولياء

ـ به نقل از ابراهيم بن ادهم ـ: لقمان به پسرش گفت: «پسرم! گاهى مرد چنان سخن مى‏گويد كه مى‏گويند احمق است ؛ ولى در واقع، احمق نيست. و گاهى مرد چنان سكوت اختيار مى‏كند كه مى‏گويند بردبار است ؛ ولى در واقع، بردبار نيست».

------------------------------------------------------

مجمع البيان :

قالَ لُقمانُ عليه السلام : الصَّمتُ حِكمَةٌ وقَليلٌ فاعِلُهُ .

مجمع البيان :

لقمان گفت: «سكوت از حكمت است ؛ ولى رعايت كننده آن اندك است».

------------------------------------------------------

الزهد لهنّاد عن قيس :

قالَ لُقمانُ عليه السلام لاِبنِهِ : يا بُنَيَّ ، اِمتَنِع مِمّا يَخرُجُ مِن فيكَ ؛ فَإِنَّكَ ما سَكَتَّ سالِمٌ وإنَّما يَنبَغي لَكَ مِنَ القَولِ ما يَنفَعُكَ .

الزهد، هنّاد

ـ به نقل از قيس ـ: لقمان به پسرش گفت: «پسرم! از آنچه از دهانت خارج مى‏شود ، جلوگيرى كن؛ زيرا تو مادامى كه ساكتى، سالمى . همانا سخنى سزاوار توست كه سودت دهد».

------------------------------------------------------

أعلام الدين :

رُوِيَ عَن لُقمانَ عليه السلام أنَّهُ قالَ :
العِلمُ زَينٌ وَالسُّكوتُ سَلامَةٌ فَإِذا نَطَقتَ فَلا تَكُن مِكثارا
ما إن نَدِمتُ عَلى سُكوتٍ مَرَّةً ولَقَد نَدِمتُ عَلَى الكَلامِ مِرارا أعلام الدين : ص 88 و ص 429 .

أعلام الدين:

از لقمان ، روايت شده كه [به صورت شعر ]گفت :
دانش زينت است و سكوت سلامت ،
هر گاه سخن گفتى، پرگو نباش .

اگر بر سكوت يك بار پشيمان شدم،
هر آينه بر سخن بارها پشيمان گشتم.