عبارت را در

حرف همزه

عنه عليه ‏السلام :

ثَلاثٌ يَهْدِمْنَ البدَنَ ورُبّما قَتَلْنَ : أكْلُ القَديدِ الغابِّ ، ودُخولُ الحَمّامِ على البِطْنَةِ ، ونِكاحُ العَجائزِ .

امام صادق عليه ‏السلام :

سه چيز بدن را تباه می‌‏كند و چه بسا كُشنده است : خوردن آبگوشت شب مانده ، حمّام رفتن با شكم پر و نزديكى كردن با زنان سالخورده .

------------------------------------------------------

اَلدُّنيا أمَدٌ، الآخِرَةُ أبَدٌ ؛ 4

دنيا تمام شدنى و آخرت، هميشگى است .

------------------------------------------------------

اَلتَّواضُعُ يَرفَعُ، اَلتَّكبُّرُ يَضَعُ ؛ 11

فروتنى بالا مى‏برد و خودْبزرگ‏بينى بر زمين مى‏زند .

------------------------------------------------------

اَلظَّفَرُ بِالحَزمِ وَالحَزِمُ بِالتَّجارِبِ ؛ 42

پيروزى با دورانديشى و دورانديشى با تجربه به دست مى‏آيد .

------------------------------------------------------

اَلحازِمُ يَقظانُ، اَلغافِلُ وَسنانُ ؛ 100

دورانديش، بيدار است و غافل، در آغاز خواب .

------------------------------------------------------

اَلعِلمُ يُنجيكَ ، الجَهلُ يُرديكَ ؛ 150

دانش، نجاتت مى‏دهد و نادانى تباهت مى‏كند .

------------------------------------------------------

اَلعَفوُ أحسَنُ الإحسانِ ؛ 259

گذشت، نيكوترين نيكى است .

------------------------------------------------------

اَلإنسانُ عَبدُ الإحسانِ ؛ 263

انسان، بنده احسان است .

------------------------------------------------------

اَللَّهوُ مِن ثِمارِ الجَهلِ ؛ 267


بيهوده‏كارى نتيجه نادانى است .

------------------------------------------------------

اَلسَّخاءُ يَزرَعُ المَحَبَّةَ ؛ 306

بخشش ، بذر دوستى مى‏افشاند .

------------------------------------------------------

اَلهَدِيَّةُ تَجلِبُ المَحَبَّةَ ؛ 316

هديه دادن ، دوستى مى‏آورد .

------------------------------------------------------

اَلمَواعِظُ حَياةُ القُلُوبِ ؛ 321

موعظه، مايه حيات دل‏هاست .

------------------------------------------------------

اَلعُجبُ رَأسُ الحَماقَةِ ؛ 348

خودپسندى ، سرآغاز كم خِرَدى است .

------------------------------------------------------

أخُوكَ مُواسِيكَ فِى الشِّدَّةِ ؛ 420

برادر تو كسى است كه هنگام سختى با جان و مال به تو يارى رساند .

------------------------------------------------------

اَلعَجَلُ يُوجِبُ العِثارَ ؛ 432

شتابكارى ، موجب لغزش است .

------------------------------------------------------

اَلمَرءُ ابنُ ساعَتِهِ ؛ 447

آدمى فرزندِ زمان خويش است .

------------------------------------------------------

اَلحازِمُ مَن دارى زَمانَهُ ؛ 503

دورانديش، كسى است كه با زمانه‏اش مدارا كند .

------------------------------------------------------

اَلمَطامِعُ تُذِلُّ الرِّجالَ ؛ 633

طمع‏ها ، مردان را خوار مى‏سازد .

------------------------------------------------------

اَلمَنُّ يُفسِدُ الإحسانَ ؛ 784

منّت گذاشتن ، عمل نيك را تباه مى‏كند .

------------------------------------------------------

اَلطَّيشُ يُنَكِّدُ العَيشَ ؛ 789

سبُك‏سرى بى‏خردى) زندگى را دشوار مى‏كند .

------------------------------------------------------

اَلاِعتِبارُ يُثمِرُ العِصمَةَ ؛ 879

عبرت‏آموزى ، نتيجه‏بخشِ ايمنى [از گناه و خطا] است .

------------------------------------------------------

اَلنَّدَمُ عَلَى الخَطيئَةِ يَمحُوها ؛ 894

پشيمانى از خطا ، آن را از ميان مى‏برد .

------------------------------------------------------

اَلغيبَةُ آيَةُ المُنافِقِ ؛ 899

غيبت كردن ، نشانه انسان دوروست .

------------------------------------------------------

اَلقَناعَةُ أهنَأُ عَيشٍ ؛ 933

قناعت ، گواراترين زندگى است .

------------------------------------------------------

اَلعُيُونُ مَصائِدُ الشَّيطانِ ؛ 950

[نگاه] چشم‏ها ، دام‏هاى شيطان‏اند .

------------------------------------------------------

اَلمَرءُ مَخبُوءٌ تَحتَ لِسانِهِ ؛ 978

آدمى در زير زبانش پنهان است .

------------------------------------------------------

اَلمَرءُ لا يَصحَبُهُ إلاَّ العَمَلُ ؛ 999

آدمى را همراهى جز عمل نباشد .

------------------------------------------------------

اَلحَسُودُ لا يَسُودُ ؛ 1017

حسود ، سَرورى نمى‏يابد .

------------------------------------------------------

اَلاِستِشارَةُ عَينُ الهِدايَةِ ؛ 1021

مشورت كردن ، سرچشمه هدايت است .

------------------------------------------------------

اَلبَشاشَةُ حِبالَةُ المَوَدَّةِ ؛ 1075


گشاده‏رويى ، دام دوستى است .

------------------------------------------------------

إضاعَةُ الفُرصَةِ غُصَّةٌ ؛ 1083

تباه كردن فرصت، موجب اندوه است .

------------------------------------------------------

اَلحَليمُ مَنِ احتَمَلَ إخوانَهُ ؛ 1111

بردبار، كسى است كه [لغزش‏هاى] برادرانش را بر تابد .

------------------------------------------------------

اَلكِبرُ مِصيَدةُ إبليسِ العُظمى ؛ 1132

خودبزرگ بينى ، دام بزرگ ابليس است .

------------------------------------------------------

اَلمُحسِنُ مَن صَدَّقَ أقوالَهُ أفعالُهُ ؛ 1138

نيكوكار، كسى است كه كردارشْ گفتارش را تصديق مى‏كند .

------------------------------------------------------

إظهارُ التَّباو?سِ يَجلِبُ الفَقرَ ؛ 1141

اظهار پريشانى و بيچارگى ، فقر مى‏آورد .

------------------------------------------------------

اَلمُعينُ عَلَى الطّاعَةِ خَيرُ الأصحابِ ؛ 1142

بهترينِ ياران، كسى است كه در راه طاعت خدا يارى كند .

------------------------------------------------------

اَلغِنى وَالفَقرُ يَكشِفانِ جَواهِرَ الرِّجالِ وَ أوصافَها ؛ 1154

توانگرى و نادارى، گوهرها و ويژگى‏هاى مردان را آشكار مى‏كند .

------------------------------------------------------

اَلسُّكُوتُ عَلَى الأحمَقِ أفضَلُ جَوابِهِ ؛ 1160

سكوت در برابر احمق، بهترين جواب به اوست .

------------------------------------------------------

اَلسّامِعُ لِلغيبَةِ كَالمُغتابِ ؛ 1171

شنونده غيبت ، مانند غيبت‏كننده است .

------------------------------------------------------

اَلجَمالُ الظّاهِرُ حُسنُ الصُّورَةِ ، اَلجَمالُ الباطِنُ حُسنُ السَّريرَةِ ؛ 1193

زيبايى ظاهرى ، نيكويىِ صورت است ، و زيبايى باطن ، نيكويىِ رفتار .

------------------------------------------------------

آلَةُ الرِّئاسَةِ سِعَةُ الصَّدرِ ؛ 1256

سعه‏صدر، ابزار رياست است .

------------------------------------------------------

أوَّلُ العِبادَةِ اِنتِظارُ الفَرَجِ بِالصَّبرِ ؛ 1257

صبورانه چشم‏داشتن به گشايش ، برترين عبادت است .

------------------------------------------------------

اَلبُخلُ بِالمَوجُودِ سُوءُ الظَّنِّ بِالمَعبودِ ؛ 1258

بخل‏ورزى به آنچه موجود است، بدگمانى به معبود است .

------------------------------------------------------

اَلغِشُّ مِن أخلاقِ اللِّئامِ ؛ 1299

ناراستى كردن [با مردم] از خصلت‏هاى فرومايگان است .

------------------------------------------------------

اَلأيّامُ تُوضِحُ السَّرائِرَ الكامِنَةَ ؛ 1306

روزگار، رازهاى پوشيده را آشكار مى‏كند .

------------------------------------------------------

اَلعَجَلُ قَبلَ الإمكانِ يُوجِبُ الغُصَّةَ ؛ 1333

شتاب در كار پيش از [بررسىِ] امكان انجام دادن آن ، موجب اندوه مى‏شود .

------------------------------------------------------

اَلتَّوَدُّدُ إلَى النّاسِ رَأسُ العَقلِ ؛ 1345

مهرورزى با مردم ، اساس خردمندى است .

------------------------------------------------------

اَلمُجاهِدُونَ تُفتَحُ لَهُم أبوابُ السَّماءِ ؛ 1347

درهاى آسمان بر روى مجاهدان گشوده مى‏شود .

------------------------------------------------------

اَلتَّوبَةُ تُطَهِّرُ القُلُوبَ وَ تَغسِلُ الذُّنُوبَ ؛ 1355

توبه ، دل‏ها را پاك مى‏كند و گناهان را مى‏شويد .

------------------------------------------------------

اَلغَضَبُ يُفسِدُ الألبابَ وَ يُبعِدُ مِنَ الصَّوابِ ؛ 1356

خشم ، عقل‏ها را فاسد و از راه درست، دور مى‏كند .

------------------------------------------------------

إدمانُ الشَّبَعِ يُورِثُ أنواعَ الوَجَعِ ؛ 1363

پيوسته پُر بودن شكم ، دردهاى گوناگون در پى دارد .

------------------------------------------------------

اَلفِكرُ فِى الخَيرِ يَدعُو إلَى العَمَلِ بِهِ ؛ 1395

انديشيدن به نيكى ، [آدمى را] به عمل كردن به آن مى‏كشاند .

------------------------------------------------------

اَلتَّدبِيرُ قَبلَ العَمَلِ يُؤمِنُ النَّدَمَ ؛ 1417

عاقبت‏انديشى پيش از شروع به كار، از پشيمانى ايمن مى‏سازد .

------------------------------------------------------

اَلتَّقريعُ اَشَدُّ مِن مَضَضِ الضَّربِ ؛ 1429

سرزنش شدن از درد كتك خوردن بدتر است .

------------------------------------------------------

اَلمُؤمِنُ هَيِّنٌ لَيِّنٌ سَهلٌ مُؤتَمَنٌ ؛ 1454

مؤمن ، آسان‏گير ، نرم‏خو ، سهل‏گير و مورد اعتماد است .

------------------------------------------------------

اَلمُؤمِنُ سِيرَتُهُ القَصدُ وَ سُنَّتُهُ الرُّشدُ ؛ 1501

شيوه مؤمن، ميانه‏روى و طريقه او بالندگى است .

------------------------------------------------------

اَلبِشرُ إسداءُ الصَّنيعَةِ بِغَيرِ مَؤُونَةِ ؛ 1503

گشاده‏رويى ، نيكوكارى‏اى است بدون هزينه .

------------------------------------------------------

اَلطُّمَأنينَةُ قَبلَ الخُبرَةِ خِلافُ الحَزمِ ؛ 1514

اعتماد كردن پيش از آزمودن ، خلاف دورانديشى است .

------------------------------------------------------

اَلإحسانُ إلَى المُسيءِ يَستَصلِحُ العَدُوَّ ؛ 1517

نيكى كردن به بدكار ، دشمن را به صلاح مى‏آورد .

------------------------------------------------------

اَلحَياءُ مِنَ اللّه‏ِ يَمحوُ كَثيرا مِنَ الخَطايا ؛ 1548

شرم از خداوند ، بسيارى از گناهان را پاك مى‏كند .

------------------------------------------------------

اَلصِّدقُ مُطابَقَةُ المَنطِقِ لِلوَضعِ الإلهِيِ ؛ 1552


راستگويى، مطابقت گفتار است با نهاده الهى .

------------------------------------------------------

اَلمُرائي ظاهِرُهُ جَميلٌ وَ باطِنُهُ عَليلٌ ؛ 1577

رياكار، ظاهرش زيباست و باطنش بيمار .

------------------------------------------------------

اَلمَطَلُ وَ المَنُّ مُنَكِّدَا الإحسانِ ؛ 1595

تعلّل ورزيدن و منّت نهادن ، از [ارزش] احسان مى‏كاهد .

------------------------------------------------------

اَلدُّعاءُ لِلسّائِلِ إحدَى الصَّدَقَتَينِ ؛ 1620

دعا كردن براى حاجتْ‏خواه ، يكى از دو صدقه است .

------------------------------------------------------

اَلإنصافُ يَرفَعُ الخِلافَ وَ يُوجِبُ الاِئتِلافَ ؛ 1702

انصاف داشتن ، اختلاف را از ميان برمى‏دارد و الفت مى‏آورد .

------------------------------------------------------

اَلصَّبرُ عَلى طاعَةِ اللّه‏ِ أهوَنُ مِنَ الصَّبرِ عَلى عُقُوبَتِهِ ؛ 1731

صبر كردن بر اطاعت از خداوند، آسان‏تر از صبر كردن بر كيفر اوست .

------------------------------------------------------

اَلعالِمُ مَن لا يَشبَعُ مِنَ العِلمِ وَ لا يَتَشَبَّعُ بِهِ ؛ 1740

دانشمند، كسى است كه از دانش، سيرى نپذيرد و به سيرى از آن نيز وانمود نكند .

------------------------------------------------------

اَلكَمالُ فِي ثَلاثٍ : اَلصَبرُ عَلَى النَّوائِبِ وَ التَوَرُّعُ فِى المَطالِبِ وَ إسعافُ الطّالِبِ ؛ 1777

كمال آدمى در سه چيز است : شكيبايى بر ناگوارى‏ها ، پارسايى در خواسته‏ها و برآوردنِ خواهشِ درخواست‏كننده .

------------------------------------------------------

اَلعارِفُ مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَأَعتَقَها وَ نَزَّهَها عَن كُلِّ ما يُبَعِّدُها وَ يُوبِقُها ؛ 1788

عارف، كسى است كه خود را بشناسد و خويشتن را از هر چيزى كه [از راه راست] دورش مى‏كند و به هلاكتش مى‏اندازد ، آزاد و پاك گرداند .

------------------------------------------------------

اَلإخوانُ فِى اللّه‏ِ تَعالى تَدُومُ مَوَدَّتُهُم لِدَوامِ سَبَبِها ؛ 1795

كسانى كه براى خدا برادرى مى‏ورزند ، دوستى‏شان مى‏پايد؛ زيرا عامل آن دوستىْ پايدار است .

------------------------------------------------------

اَلكُيِّسُ مَن كانَ يَومُهُ خَيرا مِن أمسِهِ وَ عَقَلَ الذَّمَّ عَن نَفسِهِ ؛ 1797

زيرك، كسى است كه امروزش از ديروزش بهتر باشد و زبان مردم را از نكوهش خويش دربند كشد .

------------------------------------------------------

اَلتَّقَرُّبُ إلَى اللّه‏ِ تَعالى بِمَسأَلَتِهِ وَ اِءلَى النّاسِ بِتَركِها ؛ 1801

تقرّب به خداوند، به خواهش از اوست و تقرّب به مردم، به ترك خواهش .

------------------------------------------------------

إخوانُ الصِّدقِ زِينَةٌ فِى السَّرّاءِ وَ عُدَّةٌ فِى الضَّرّاءِ ؛ 1805

برادران راستين در شادى ، زينت و در سختى ، ساز و سامان هم‏اند .

------------------------------------------------------

اَلمُرُؤَةُ اجتِنابُ الرَّجُلِ ما يَشينُهُ وَ اكتِسابُهُ ما يَزينُهُ ؛ 1815

مردانگى در اين است كه مرد از آنچه او را بيالايد، دورى جويد و آنچه او را بيارايد، به دست آورد .

------------------------------------------------------

اَلحاسِدُ يَرى أنَّ زَوالَ النِّعمَةِ عَمَّن يَحسُدُهُ نِعمَةٌ عَلَيهِ ؛ 1832

حسود ، نابودى نعمتِ كسى را كه به او رشك مى‏برد، براى خود نعمتى مى‏داند .

------------------------------------------------------

اَلعامِلُ بِجَهلٍ كَالسَّائِرِ عَلى غَيرِ طَريقٍ فَلا يَزيدُهُ جِدُّهُ فِى السَّيرِ إلاّ بُعدا عَن حاجَتِهِ ؛ 1847

كسى كه جاهلانه دست به كارى مى‏زند ، به رهروى مى‏مانَد كه بى‏راهه مى‏رود. پس تلاشش در رفتن جز دورى از خواسته‏اش سودى ندارد .

------------------------------------------------------

اَلذُّنُوبُ الدّاءُ وَ الدَّواءُ الاِستِغفارُ وَ الشِّفاءُ أن لا تَعُودَ ؛ 1890

گناه، درد است، آمرزشْ‏خواهى داروى آن است و تكرار نكردن ، درمانِ آن .

------------------------------------------------------

اَلصَّبرُ صَبرانِ : صَبرٌ عَلى ما تَكرَهُ وَ صَبرٌ عَمّا تُحِبُّ ؛ 1892

صبر دو گونه است : صبر بر آنچه ناخوشايندش مى‏دانى و صبر بر آنچه دوستش دارى .

------------------------------------------------------

إكمالُ المَعرُوفِ أحسَنُ مِنِ ابتِدائِهِ ؛ 1899

تمام كردن نيكى، بهتر از شروع كردن آن است .

------------------------------------------------------

اَلصَّديقُ الصَّدوُقُ مَن نَصَحَكَ فِي عَيبِكَ وَ حَفِظَكَ فِي غَيبِك وَ آثَرَكَ عَلى نَفسِهِ ؛1904

دوست راستين، كسى است كه تو را در [برطرف كردن] عيب‏هايت پند دهد ، هنگام غيبتت هواى تو را داشته باشد و تو را بر خود ترجيح دهد .

------------------------------------------------------

اَلحَزمُ النَّظَرُ فِى العَواقِبِ و مُشاوَرَةُ ذَوِى العُقُولِ ؛ 1915

دورانديشى، عاقبت‏نگرى و رايزنى با خردمندان است .

------------------------------------------------------

اَلدَّهرُ يَومانِ : يَومٌ لَكَ وَ يَومٌ عَلَيكَ فَإذا كانَ لَكَ فَلا تَبطَر وَ إذا كانَ عَلَيكَ فَاصطَبِر ؛1917

دنيا دو روز است : روزى به سود تو و روزى به زيان تو . هرگاه به سود تو بود ، سركشى نكن و وقتى به زيان تو بود، شكيبايى پيشه كن .

------------------------------------------------------

اَلعِلمُ خَيرٌ مِنَ المالِ ، اَلعِلمُ يَحرُسُكَ وَ أنتَ تَحرُسُ المالَ ؛ 1923

دانش، برتر از ثروت است ؛ [زيرا] دانش تو را پاس مى‏دارد ، امّا ثروت را تو مى‏پايى .

------------------------------------------------------

اَلتَّثَبُّتُ خَيرٌ مِنَ العَجَلَةِ إلاّ في فُرَصِ البِرِّ ؛ 1949

درنگ كردن [در كارها] بهتر از شتاب كردن است، مگر در فرصت‏هاى نيكوكارى .

------------------------------------------------------

اَلجُنُودُ عِزُّ الدِّينِ وَ حُصُونُ الوُلاةِ ؛ 1953

لشكريان، مايه عزّت دين و دژهاى حاكمان‏اند .

------------------------------------------------------

اَلأمرُ بِالمَعروفِ أفضَلُ أعمالِ الخَلقِ ؛ 1977

امر به معروف، برترين كارِ مردم است .

------------------------------------------------------

اَلطُّمَأنِينَةُ إلى كُلِّ أحَدٍ قَبلَ الاِختِبارِ مِن قُصُورِ العَقلِ ؛ 1980

اطمينان به هركس قبل از آزمودن او نشانه كم خِردى است .

------------------------------------------------------

اَلبُكاءُ مِن خَشيَةِ اللّه‏ِ يُنيرُ القَلبَ وَ يَعصِمُ مِن مُعاوَدَةِ الذَّنبِ ؛ 2016

گريستن از ترس خدا، دل را نورانى مى‏كند و از بازگشت به گناه، ايمن مى‏دارد .

------------------------------------------------------

اَلحِدَّةُ ضَربٌ مِنَ الجُنُونِ لأَِنَّ صاحِبَها يَندَمُ فَإن لَم يَندَم فَجُنونُهُ مُستَحكَمٌ ؛ 2040

تندخويى، گونه‏اى از ديوانگى است ؛ زيرا تندخو پشيمان مى‏شود. اگر پشيمان نشود ، ديوانگى او استوار گشته است .

------------------------------------------------------

اَلأيّامُ صَحائِفُ آجالِكُم ، فَخَلِّدُوها أحسَنَ أعمالِكُم ؛ 2049

روزها، دفتر عمرهاى شماست ؛ آنها را با نيكوترين كردارهايتان جاويد سازيد .

------------------------------------------------------

اَلتَّيَقُّظُ فِى الدِّينِ نِعمَةٌ عَلى مَن رُزِقَهُ ؛ 2058

بيدارى و آگاهى) در دين، نعمتى است بر آنكه روزى‏اش شده .

------------------------------------------------------

اَلمُتَعَبِّدُ بِغَيِر عِلمٍ كَحِمارِ الطّاحُونَةِ، يَدُورُ وَ لا يَبرَحُ مِن مَكانِهِ ؛ 2070

عبادت‏كننده بى‏دانش، مانند الاغ آسياست كه مى‏گردد، ولى از جايگاه خود، بيرون نمى‏رود .

------------------------------------------------------

اَلكَريمُ مَن صانَ عِرضَهُ بِمالِهِ وَ اللَّئيمُ مَن صانَ مالَهُ بِعِرضِهِ ؛ 2159

بزرگوار، كسى است كه آبرويش را با مالش حفظ كند و فرومايه، كسى است كه مالش را با آبرويش حفظ كند .

------------------------------------------------------

اَلصَّلاةُ حِصنٌ مِن سَطَواتِ الشَّيطانِ ؛ 2212

نماز، پناهگاهى است در برابر حمله‏هاى شيطان .