عبارت را در

توقّف جنب و حائض در مسجد

«يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَقْرَبُواْ الصَّلَوةَ وَأَنتُمْ سُكَـرَى حَتَّى تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ وَلَاجُنُبًا إِلَا عَابِرِى سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُواْ» .

«اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! در حال مستى گِرد نماز مگرديد تا بدانيد كه چه مى‏گوييد ، و نيز در حال جنابت ، تا غسل كنيد ، مگر آن كه ره‏گذر باشيد» .

------------------------------------------------------

الإمام عليّ عليه ‏السلام ـ في قَولِ اللّه‏ِ عز و جل :

«وَلَاجُنُبًا إِلَا عَابِرِى سَبِيلٍ» ـ : هُوَ الجُنُبُ يَمُرُّ فِي المَسجِدِ مُرورا ولا يَجلِسُ فيهِ .

امام على عليه ‏السلام ـ در باره اين سخن خداى عز و جل :

ـ «در حال جنابت، [به نماز نَايستيد] ، مگر آن كه ره‏گذر باشيد» ـ : مقصود ، شخص جُنُب است كه مى‏تواند از مسجد عبور كند ، ليكن در آن نمى‏نشيند .

------------------------------------------------------

الإمام الباقر عليه ‏السلام ـ في قَولِهِ تَعالى :

«وَلَاجُنُبًا إِلَا عَابِرِى سَبِيلٍ» ـ : ... مَعناهُ : لا تَقرَبوا مواضِعَ الصَّلاةِ مِنَ المَساجِدِ وأنتُم جُنُبٌ إلّا مُجتازينَ .

امام باقر عليه ‏السلام ـ در باره همان آيه ـ :

معنايش آن است كه در حال جنابت ، جز به صورت گذرا به محل‏هاى برپايى نماز ، يعنى مسجدها ، نزديك نشويد .

------------------------------------------------------

علل الشرائع عن زرارة ومحمّد بن مسلم عن الإمام الباقر عليه ‏السلام :

قُلنا لَهُ : الحائِضُ وَالجُنُبُ يَدخُلانِ المَسجِدَ أم لا؟ قالَ الحائِضُ وَالجُنُبُ لا يَدخُلانِ المَسجِدَ إلّا مُجتازَينِ ؛ إنَّ اللّه‏َ تَبارَكَ وتَعالى يَقولُ : «وَلَاجُنُبًا إِلَا عَابِرِى سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُواْ» .

علل الشرائع ـ به نقل از زراره و محمّد بن مسلم ـ :

به امام باقر عليه ‏السلام گفتيم : آيا حائض و جُنُب ، حق دارند وارد مسجد شوند يا خير ؟
فرمود : «حائض و جنب ، جز در حال گذر ، نبايد وارد مسجد شوند . خداوند ـ تبارك و تعالى ـ مى‏فرمايد : «نيز در حال جنابت [به نماز نَايستيد ] تا غسل كنيد ، مگر آن كه ره‏گذر باشيد» .

------------------------------------------------------

رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله :

إنَّ المَسجِدَ لا يَحِلُّ لِجُنُبٍ ولا لِحائِضٍ .

پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله :

مسجد ، براى هيچ جنب و حائضى روا نيست .

------------------------------------------------------

عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله :

إنَّ اللّه‏َ تَبارَكَ وتَعالى كَرِهَ لي سِتَّ خِصالٍ وكَرِهتُهُنَّ لِلأَوصِياء مِن وُلدي وأتباعِهِم مِن بَعدي : ... وإتيانَ المَساجِدِ جُنُبا .

پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله :

خداوند ـ تبارك و تعالى ـ براى من ، شش ويژگى را نپسنديد . و من نيز پس از خود ، آنها را براى جانشينانم كه از ميان فرزندانم هستند و نيز براى پيروانشان نمى‏پسندم : . . . داخل مسجد شدن در حال جنابت .

------------------------------------------------------

الإمام الباقر عليه ‏السلام :

الجُنُبُ وَالحائِضُ ... يَدخُلانِ المَسجِدَ مُجتازَينِ ، ولا يَقعُدانِ فيهِ ، ولا يَقرَبانِ المَسجِدَينِ الحَرَمَينِ .

امام باقر عليه ‏السلام :

جنب و حائض . . . در حال گذر مى‏توانند وارد مسجد شوند ؛ ليكن در آن ننشينند . و به دو مسجدِ بسيار با حرمت (مسجد الحرام و مسجد النّبى صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ) نبايد نزديك شوند .

------------------------------------------------------

عنه عليه ‏السلام :

إذا كانَ الرَّجُلُ نائِما فِي المَسجِدِ الحَرامِ أو مَسجِدِ الرَّسولِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فَاحتَلَمَ فَأَصابَتهُ جَنابَةٌ فَليَتَيَمَّم ، ولا يَمُرُّ فِي المَسجِدِ إلّا مُتَيَمِّما حَتّى يَخرُجَ مِنهُ ثُمَّ يَغتَسِلَ ، وكَذلِكَ الحائِضُ إذا أصابَهَا الحَيضُ تَفعَلُ كَذلِكَ ، ولا بَأسَ أن يَمُرّا في سائِرِ المَساجِدِ ولا يَجلِسانِ فيها .

امام باقر عليه ‏السلام :

هر گاه مردى در مسجد الحرام و مسجد پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله بخوابد و در اثر احتلام ، جنب گردد ، بايد تيمّم كند و از مسجد ، جز با تيمّم عبور نكند تا از مسجد ، بيرون رود و غسل كند . زن حائض نيز هنگامى كه دچار عادت ماهانه مى‏شود ، چنين نمايد . در ديگر مساجد ، بى آن كه بنشينند ، گذر كردن آن دو ، اشكالى ندارد .

------------------------------------------------------

الإمام الصادق عليه ‏السلام :

لِلجُنُبِ أن يَمشِيَ فِي المَساجِدِ كُلِّها ، ولا يَجلِسُ فيها إلَا المَسجِدَ الحَرامَ ومَسجِدَ الرَّسولِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله .

امام صادق عليه ‏السلام :

شخص جنب ، حق دارد در تمامى مسجدها ـ بى آن كه در آنها بنشيند ـ گذر كند ، مگر در مسجد الحرام و مسجد پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله .