عبارت را در

تلاوت حقيقي قرآن چيست؟

الإمامُ الصّادقُ عليه‏السلام

في قولِهِ تعالى : «الَّذِينَ آتَيناهُمُ الكِتابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ »: يُرَتِّلُونَ آياتِهِ ، ويَتَفَهَّمونَ مَعانِيَهُ ، ويَعمَلُونَ بأحكامِهِ ، ويَرجُونَ وَعدَهُ ، ويَخشَونَ عَذابَهُ ، ويَتَمَثَّلُونَ قصَصَهُ ، ويَعتَبِرُونَ أمثالَهُ ، ويَأتُونَ أوامِرَهُ ، ويَجتَنِبونَ نَواهِيَهُ . ما هُو واللّه بحِفظِ آياتِهِ وسَردِ حُروفِهِ ، وتِلاوَةِ سُوَرِهِ ودَرسِ أعشارِهِ وأخماسِهِ ، حَفِظُوا حُروفَهُ وأضاعُوا حُدودَهُ ، وإنّما هو تَدَبُّرُ آياتِهِ ، يقولُ اللّه‏ُ تعالى : «كِتابٌ أنْزَلناهُ إلَيكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّروا آياتِهِ » .

امام صادق عليه‏السلام

- درباره آيه «كسانى كه به آنان كتاب داديم ، آن را تلاوت مى‏كنند آن گونه كه حقّ تلاوت آن است» بقره ، آيه 121 .- : آياتش را روشن و شمرده مى‏خوانند ، سعى مى‏كنند معانيش را بفهمند ، احكام و فرامينش را به كار مى‏بندد ، به وعده‏اش اميدوارند ، از عذابش مى‏ترسند ، از داستانهايش سرمشق مى‏گيرند ، از مثلهايش پند مى‏گيرند ، امرهايش را به جا مى‏آورند و از نهى‏هايش دورى مى‏كنند . به خدا سوگند كه حقّ تلاوت قرآن به حفظ آيات و پشت سر هم خواندن حروف و كلماتش و تلاوت سوره‏هايش و تكرار ده جزو و پنج جزو آن نيست . (برخى) حروف و كلماتش را حفظ كردند و حدود و معانيش را فرو گذاشتند ، بلكه به تدبّر و تأمّل در آيات آن است ؛ خداوند متعال مى‏فرمايد : «كتابى است خجسته كه سوى تو فرو فرستاديم ، تا در آيات آن تدبّر كنند» .