عبارت را در

چه كسي برای امامت جماعت لايق تر است؟

الإمامُ الصّادقُ عليه‏السلام

لَمّا سُئلَ عَمَّن أحَقُّ أن يَؤمَّ: إنَّ رسولَ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّمقالَ : يَتَقَدَّمُ القَومَ أقرَؤهُم لِلقرآنِ ، فإن كانُوا في القِراءَةِ سَواءً فَأقدَمُهُم هِجرَةً ، فإن كانُوا في الهِجرَةِ سَواءً فَأكبَرُهُم سِنّا ، فإن كانوا فِي السِّنِّ سَواءً فَليَؤمَّهُم أعلَمُهُم بِالسُّنَّةِ وأفقَهُهُم فِي الدِّينِ ، ولا يَتَقَدَّمَنَّ أحَدُكُم الرَّجُلَ في مَنزِلِهِ ، ولا صاحِبَ ( ال- ) سُلطانِ في سُلطانِهِ .

امام صادق عليه‏السلام - در پاسخ به اين سـؤال كـه چـه كسى بـراى امامت جماعت شايسته‏تر است - :

رسول خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم فرمود : پيشنمازى مردم را كسى به عهده گيرد كه قرآن خوان‏تر (يا قرائتش بهتر) باشد ؛ اگر در قرائت يكسان بودند آن كه در هجرت مقدمتر است ، پيشنماز شود و اگر در هجرت نيز يكسان بودند آن كه سنّش بيشتر است به عهده گيرد ؛ اگر همسنّ بودند آن كه به سنّت داناتر و در دين فقيه‏تر است ، امامت كند . هيچ يك از شما در خانه كسى بر صاحب خانه مقدم (در پيشنمازى) نشود و نه بر صاحب نفوذى در قلمرو نفوذش .